Behov av nya fräscha ideer?

25 februari 2020 lily_hansen

Hur ser årsplanen för just ditt företag ut? Vad är era fokusområden under 2020 och vilka är era mål? Kanske kan det vara så att ni upplever att ni bara står och stampar. Då är det dags att ge sig ut och fråga marknaden. Den nya produkten eller tjänsten ni så länge tänkt på att lansera men inte vågat eller orkat er på. 2020 är året! För att vara säkra på att göra succé och för att veta att ni lanserar en åtråvärd produkt som alla kommer att vilja ha, ska ni den här gången göra hemläxan ordentligt.

 

Tänka till före

Hur har ni lanserat tidigare? Vad har gått bra och vad har inte gjort det? Handen på hjärtat, kan ni direkt tala om vad marknaden och era kunder vill ha eller gissar ni mest, bara. 2020 är året då ni ska göra succé och den är både genomtänkt och planerad. Ta fram prototyp på produkten och anlita proffs till att göra marknadsundersökningar. Förslagsvis börjar ni med spontana intervjuer där frågor kring behovsområdena ställs. Ni passar på att insupa idéer från de intervjuade och presenterar i slutet ert förslag för feedback. Låt dem testa och tycka till, varefter ni kan summera era resultat och gå hem och optimera produkten ännu ett varv.

 

 

Marknadsföring och lansering

Även i lanseringen är det bra att tänka till före. När ni vet att ni har den optimala slutprodukten, bör ni tillsammans med reklambyrån ta fram ett par, tre förslag på annonser. Testa därefter med hjälp av ett undersöknings- eller medieföretag hur de olika annonserna presterar. Här är tanken att ni vässar er marknadsföring med hjälp av marknadsundersökningar för att få ut mesta möjliga resultat av er investering. När ni ser vilken kampanj som presterar bäst, skapar ni målgrupps- och formatanpassade slutvarianter att publicera ut online och i print.

Fler nyheter