Har du fokus på att optimera din marknadsföringsbudget?

29 oktober 2019 admin

Om du jobbar som marknadsansvarig eller marknadskoordinator eller kanske till och med marknadsassistent vet du hur viktigt det är att ha fokus på omkostnaderna. Det är många poster i en budget i en marknadsavdelning, bland annat kostnader för tryck. Det är trots allt många firmor som fortfarande väljer att skicka ut Direct Mail. Se till att regelmässigt skicka ut förfrågningar till olika tryckerier när du använder dig av denna typ av reklam för att optimera din budget.

cost

Andra viktiga poster

 

Det är många kostnader i en marknadsavdelning och andra värt att nämna är bland annat kostnader för Adwordsannonser. Om du använder byrå till detta är det också en bra idé att regelmässigt skicka ut prisförfrågningar. Kanske använder du även byrå till grafiska uppgifter. Om du ofta använder byråer till detta kan det vara en idé att ta sig en funderare om det kanske är en bättre idé att anställa en inhouse grafiker istället för att på så sätt spara pengar. 

 

Give-aways är en annan kostsam post. Denna post kan variera en del i kvalitet om du inte är uppmärksam. Ofta produceras dessa give-aways i Kina och kvaliteten kan därmed variera. Det kan vara en bra idé om du har hittat en duktig leverantör av give-aways att hålla dig till denna och inte byta runt för mycket då du annars inte kan veta om kvaliteten håller måttet.

 

Andra idéer för att optimera din marknadsbudget kan vara att vidareutbilda vissa medarbetare så att du på så sätt kan undgå dyra byråkostnader. Om det är lojala medarbetare kan detta dessutom fungera som en riktigt bra morot att öka motivationen på. För många medarbetare som har varit i en avdelning i många år är det viktigt att känna att de är uppskattade och detta är ett upplagt sätt för dig som chef att visa det på!

Fler nyheter