Ökning av beställningar på internet
Det är inget nytt att beställa produkter för att sedan få det skickat hem till brevlådan eller för upphämtning någonstans, men det syns en klar ökning i både antalet produkter som svenskar väljer att beställa via internet, samt vilken typ av produkter det handlar om. Ökningen beror kanske på tillgänglighet och på att de flesta svenskar nu har tillgång till internet, samt den baskunskap som krävs för att kunna handla online.
Förbättrade leveranser
En teori är även att leveranserna har blivit snabbare och säkrare, tack vare att det numera finns flera olika alternativ att välja mellan, utöver den vanliga svenska posten. Många företag förstår kundens behov av att få sin produkt utan fördröjning, och samarbetar idag med pålitliga leveransföretag som UPS:
https://paket.se/ups Där det tidigare kunde ta veckor innan man fick sitt paket, något som kunde göra det svårt att beställa exempelvis kläder till en tillställning, så går det nu oftast att hålla koll på leveransen via en hemsida på internet. Man kan nu beställa både kläder, glasögon, skor, matvaror, möbler, hämtmat, accessoarer, tillbehör för hemmet och mycket mer, och allt som krävs är några enkla klick. Tack vare detta så har det blivit lättare även för personer med funktionshinder och annat som kanske gör det svårt att ta sig ut till en affär, då nästan allt går att beställa hem via internet idag.
Eventuella nackdelar?
Många tror att internethandeln och de stora budfirmorna på sikt kommer att innebära ett problem för små lokala företag, men kanske är det helt enkelt så att dessa kommer att få anpassa sig om de vill överleva. Till exempel genom att börja erbjuda sina produkter även på en hemsida med möjlighet till hemkörning. Det är en ny värld vi lever i idag där internet blir allt mer centralt, och då gäller det som företag att hänga med.