Få svar genom panelundersökningar

23 oktober 2020 william_eriksson

Hur ska man egentligen få reda på någonting om någonting? Ja, en sak är självklar. Det är inte genom att sitta och hålla tyst och bara anta massa saker. Då kommer man inte särskilt långt. Tvärtom måste man vara aktiv och ställa frågor. 

Förställ dig exempelvis ett läskedrycksföretag som upptäcker att deras kunder under en längre period i allt mindre utsträckning konsumerar deras läsk. Vad gör de egentligen för fel? Hur ska de vända trenden? De måste fråga sina kunder om det! 

Kunderna kanske tycker att läsken blivit för dyr. Eller att den passar bättre under en annan säsong. Eller att den har en konstig eftersmak. Eller att etiketten inte längre är speciellt snygg. Men allt detta är ju bara spekulationer. 

Företaget i fråga behöver göra en ordentlig undersökning för att uttala sig om vad orsaken till den minskade konsumtionen kan bero på. Annars har de faktiskt ingen aning och kommer antagligen inte heller att träffa rätt i sina åtgärder. 

 

 

Beroende av kunderna

Man kan bedriva sådana undersökningar på olika vis. En del outsourcar sina marknadsundersökningar till callcenter som ringer runt till slumpmässigt utvalda kunder och ställer frågor som samlas in som underlag. Andra undersökningar är betydligt mer riktade. 

Kanske mejlar företaget ut en enkät till sina registrerade kunder och ber dem svara direkt.  

En annan typ av undersökning är sådana där man samlar ett gäng utvalda människor från olika representationsgrupper. Panelundersökningar brukar man ofta kalla sådana. Det kan gå ut på att de på plats tillsammans får lov att smaka på din läskedryck, och alternativ till den.  

De får då berätta direkt vad de tycker, ge konstruktiv feedback och du kan dra slutsatser om hur du ska förbättra din produkt för att nå fler kunder. Man måste vara ödmjuk inför sina konsumenter och vad de egentligen vill ha. Du är beroende av det. 

Fler nyheter