Lojalitetsprogram ger långsiktig lönsamhet

04 mars 2020 william_eriksson

Trogna och lojala kunder som för vidare goda rykten är den bästa marknadsföringen som ett företag kan ha! En nöjd kundkrets genererar fler kunder på sikt och ökar lönsamheten för företaget. Hur får man kunderna att återkommande välja detta företag i första hand? Det första är att ha grundläggande byggstenar som bra varor, bra prissättning i förhållande till de varor eller tjänster man tillhandahåller samt trevlig personal. Utöver det kan man fundera på en kundklubb för sina kunder. Man kan bygga kundklubbar ur många vinklar, vad passar ditt företag bäst? Alla företag är olika och det går att skräddarsy ett lojalitetsprogram efter de behov som företaget har.

 

Vad innebär en kundklubb?

Kundklubbar är ett bra verktyg när man vill skapa en relation med kunderna och få dem att känna sig utvalda. Genom kundklubben kan man premiera de lojala kunderna genom exempelvis olika förmåner och bonusar. I mångt och mycket handlar en kundklubb om de transaktioner som görs mellan kund och företag. Använder man sig av en kundklubb, kan man som företag registrera medlemmarnas inköp och genom det kan man både anpassa varulagret/tjänsterna man har och styra framtida inköp, genom exempelvis rabatter. En väl inarbetad kundklubb som är anpassad efter kunderna man har ger en större chans att man blir förstahandsvalet nästa gång kunden skall göra ett inköp inom aktuell sektor.  

 

 

Vinster med lojala kunder

Andra fördelar med kundklubb företag är kommunikationen med kunderna. Dels kan företaget kommunicera med medlemmarna i klubben via exempelvis mail eller sms vid event, reor eller vad som är aktuellt för affärsrörelsen i fråga. Dels ges medlemmarna också en fördel, genom att kunna kontakta företaget via kundklubben vid frågor eller funderingar. En kundklubb mellan företag bör ge ett mervärde för de kunder som anlitar det andra företaget i fråga. Med en gemensam kundbas kan man bygga långsiktiga affärsrelationer mellan företagen.

Fler nyheter